Vad är skillnaden mellan vanlig organisk SEO och lokal SEO, och vad behöver du veta om det för din marknadsstrategi?
Lokal sökning är en integrerad del av varje SEO-strategi som riktar sig mot kunder i en specifik region, stad eller grannskap.
Enkelt uttryckt, lokal SEO handlar om att förbättra dina placeringar och synlighet i lokala sökresultat, såsom Googles Map Pack eller Lokal Pack.
Organisk SEO handlar om hur du förbättrar webbsidans placeringar i organiska sökresultat. Hur din webbplats rankas i dessa organiska resultat kan också positivt påverka dina placeringar i Lokal Pack.
Organiska listningar är ett utmärkt tillfälle för ditt lokala företag att synas framför motiverade sökare när Google bedömer att sökfrågan har lokal avsikt.
Så, även om lokal och organisk SEO är sammanlänkade på dessa sätt, kräver var och en en unik strategi med olika optimeringstaktiker.
Låt oss börja från början – vad är lokal SEO och varför är lokal sökning viktigt?
Vad är Lokal SEO?
Lokal SEO är en praxis inom sökmotoroptimering för lokala sökresultat.
På Google innebär det att hjälpa ditt företagslistning i Lokal Pack/Map Pack att ranka högre och visas oftare som svar på en större volym av relevanta sökningar.
Tänk på den senaste gången du var ute i världen och letade efter något du behövde. Kanske var det [herrskor], [daghem] eller [co-working-utrymmen].
Googles uppdrag är att ge sökarna det bästa svaret på varje fråga.
Och när deras algoritmer upptäcker att din avsikt är lokal – att du letar efter något i området omkring dig – kommer dessa Map Pack-resultat att visas framträdande på första sidan av sökresultaten.
De kan även kompletteras med organiska resultat om företag och tjänster i ditt lokala område.
Om du söker efter något som [mexikanska restauranger som är öppna nu], kan lokala resultat visas som standardvy ovanför allt organiskt innehåll. Google har förstått att du har ett omedelbart, lokalt behov.
Informationen som finns tillgänglig i lokala sökresultat – företagsnamn, adress, telefonnummer, webbplats, foton och videor, kundrecensioner och stjärnbetyg, m.m. – är mer trolig att besvara det behovet än en vanlig blå länk.
Att följa Googles riktlinjer för webbansvariga och skapa en bra användarupplevelse på din webbplats är bästa praxis för SEO i allmänhet.
Detta är avgörande om du vill att din webbplats ska rankas i organiska sökresultat där Google har bedömt att det finns en lokal avsikt med sökfrågan.
Men, du kan synas i Map Pack utan att ens ha en webbplats, då Map Pack-resultat i stor utsträckning påverkas av din Google Business Profile (GBP)-listning. De kan inkludera information som Google har sammanställt från andra ställen på webben och till och med användarförslag.
Google har även en separat uppsättning riktlinjer för lokal SEO, vilket är ’Riktlinjer för att representera ditt företag på Google’.
Dessa riktlinjer är avgörande för att maximera din synlighet i Map Pack och undvika att din listning blir avstängd.
När du arbetar igenom vår Lokal SEO-guide, håll skillnaderna mellan lokal organisk och Map Pack i åtanke.
Ibland kommer vi att prata om Googles sökalgoritmer, teknisk SEO för din webbplats, på-sidan-optimering av dina webbsidor, osv. Dessa ämnen hänvisar till dina möjligheter att synas i lokala organiska resultat och stödja Map Pack-placeringar med din webbplats närvaro.
När du läser om lokala recensioner och stjärnbetyg, Google-inlägg och andra element i din GBP, lär du dig om lokal SEO i relation till lokala resultat som du ser i Google Maps.
Varför Lokal Sökning Är Viktigt
Här är några statistikuppgifter som bevisar hur viktig lokal sökning fortsätter att vara för företag:
- Enligt Google, 76% av de som gör en lokal sökning på sin smartphone besöker ett företag inom 24 timmar, och 28% av dessa sökningar resulterar i ett köp.
- 30% av alla sökningar som Google bearbetar rör sig om plats
- 61% av konsumenterna sa i en nyligen genomförd undersökning om lokal sökning att de söker lokalt varje dag.
- En nyligen genomförd lokal SEO-undersökning fann att 82% av konsumenterna läser online-recensioner för företag vid en lokal sökning och spenderar nästan 14 minuter på detta innan de fattar ett beslut.
- 86% av människor förlitar sig på Google Maps för att hitta en företagsplats.
- Yelp dyker upp bland de fem främsta sökresultaten för SMB-sökningar 92% av tiden.
- Globalt sett sa 74% av butikskunderna som gjorde sin sökning innan de fysiskt kom till butiken att de sökte efter saker som [närmaste butik], [platser], [i lager nära dem] och andra typer av hyperlokal information.
- Mer än hälften av internetanvändarna världen över använder en mobil enhet för sina lokala sökningar.
- 83% av de som söker använder Google Search för att lära sig mer om närliggande företag; 55% använder Google Maps, 44% Apple Maps, 39% vänder sig till Yahoo, och 31% väljer Bing.
Hur Google Bestämmer Lokal Rankning
Google håller sina algoritmer för organisk sökrankning som en noggrant vaktad hemlighet, men är mycket mer öppen med vad som krävs för att ranka i lokala resultat. De tre huvudsakliga kategorierna av lokala rankningsfaktorer, enligt Google, är:
- Relevans.
Relevans avser hur väl en lokal företagsprofil matchar det någon söker efter. ”Lägg till fullständig och detaljerad företagsinformation för att hjälpa Google att bättre förstå ditt företag och matcha din profil med relevanta sökningar,” skriver Google i sin hjälpresurs om hur du förbättrar din lokala rankning. - Avstånd.
Google definierar avstånd som ”hur långt varje potentiellt sökresultat är från platsbegreppet som används i en sökning. Om en användare inte specificerar en plats i sin sökning, kommer vi att beräkna avståndet baserat på vad vi vet om deras plats.” - Framträdande.
Framträdande i detta sammanhang avser hur välkänt Google anser att företaget är. Detta är kanske den mest komplexa av kategorierna av lokala rankningsfaktorer, eftersom sökalgoritmerna försöker ta hänsyn till offline-framträdande i ekvationen.
Enligt Whitesparks ’2021 Local Search Ranking Factors’-undersökning tror lokala SEO-experter att dessa är de främsta rankningsfaktorerna för Lokal Pack:
- GBP primära kategori.
- Nyckelord i listans titel.
- Närhet av företagsadressen till sökarens plats.
- Fysisk adress i sökstad.
- Ytterligare GMB-kategorier.
- Höga numeriska stjärnbetyg.
- Fullständighet av GBP-listning.
- Kvalitet och auktoritet av inkommande länkar till den associerade domänen.
- Nyckelord i inhemska Google-recensioner.
Som du kan se är lokal sökning en grundläggande kanal för företag av alla slag som betjänar lokala kunder – oavsett om det är franchiser, detaljhandelskedjor, så kallade ”Mom & Pop”-butiker, finanstjänstebrand, tjänsteleverantörer, stora företag eller små och medelstora företag (SMB).
hur kan vi hjälpa dig & ditt företag
Är du också på väg mot nya affärsmål? Vi hjälper dig gärna och kan bidra med webb- och digitala lösningar, s.k. digital business.
Med passion för webben skapar vi hållbara affärer genom en snabb, enkel och transparent process.